Podávanie sťažností
Postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a oznámení výsledku prešetrenia upravuje zákon NR SR č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 9/2010 Z.z.“).
Sťažnosťou podľa zákona č. 9/2010 Z.z. je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ”), ktorým:
- a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť”) orgánov štátnej veterinárnej a potravinovej správy (sťažovateľ sa musí domáhať ochrany svojich individuálnych práv alebo právom chránených záujmov, nemusí ich však kvalifikovať konkrétnou právnou úpravou, t. j. označiť konkrétne ustanovenia právnych predpisov, pokiaľ sú individuálne práva alebo právom chránené záujmy z obsahu sťažnosti identifikovateľné
- b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánov štátnej veterinárnej a potravinovej správy. Podanie sťažnosti nesmie byť sťažovateľovi na ujmu; to neplatí, ak sa obsahom svojej žiadosti dopustí trestného činu alebo priestupku.
Sťažnosťou podľa zákona č. 9/2010 Z.z. nie je podanie, ktoré:
- a) má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha,
- b) poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánov štátnej veterinárnej a potravinovej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom (napr. Trestný poriadok, Správny súdny poriadok, zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov, zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov), najmä ak ide o podanie, ktoré je podľa svojho obsahu podaním účastníka konania, podaním jeho právneho zástupcu alebo podaním vedľajšieho účastníka konania a obsahuje vyjadrenia návrhy či námietky, o ktorých je potrebné rozhodnúť v rámci samotného konania,
- c) je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napr. § 116 až 118 zákona NR SR č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov); takéto podanie vybaví generálny tajomník alebo generálny tajomník nadriadeného úradu,
- d) smeruje proti rozhodnutiu orgánov štátnej veterinárnej a potravinovej správy v konaní podľa iného právneho predpisu (napr. § 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, § 63 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.),
- e) podal orgán verejnej správy, v ktorom poukazuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy
- f) podala osoba poverená súdom na výkon verejnej moci.
Sťažnosť podľa zákona č. 9/2010 Z.z. ŠVPS SR prijíma len týmito technicky vykonateľnými spôsobmi:
- a) písomne
- b) ústne do záznamu
- c) faxom
- d) elektronickou poštou (e-mail), prednostne na informacie@svps.sk
- e) prostredníctvom elektronickej podateľne – portálu: www.slovensko.sk.
Sťažnosť musí v prípade fyzickej osoby obsahovať meno, priezvisko, adresu trvalého alebo prechodného pobytu sťažovateľa, v prípade právnickej osoby musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať.
Sťažnosť musí byť adresná, čitateľná, zrozumiteľná a sťažovateľom podpísaná (vlastnoručný podpis alebo overený elektronický podpis pri podaní prostredníctvom elektronickej podateľne). Sťažnosť podanú telefaxom alebo elektronickou poštou (e-mail) musí sťažovateľ do piatich pracovných dní od jej podania písomne potvrdiť podpisom, inak sa sťažnosť odloží. Anonymné sťažnosti sa zo zákona nevybavujú.
Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia potvrdenia sťažnosti. Ak potvrdenie sťažnosti obsahuje iné údaje ako sťažnosť podaná v elektronickej podobe, orgán verejnej správy sťažnosť podanú v elektronickej podobe odloží.
Prešetrenie a vybavenie sťažnosti vykonáva odbor auditu a kontroly ŠVPS SR v zákonných lehotách, t. j. do 60 pracovných dní odo dňa doručenia sťažnosti. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže ústredný riaditeľ ŠVPS SR predĺžiť lehotu na jej vybavenie o ďalších 30 pracovných dní.
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi. V oznámení sa uvedie, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená.
Na postup orgánu verejnej správy pri prešetrovaní sťažnosti sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, ak nie je v zákone o sťažnostiach ustanovené inak.